Stowarzyszenie Florystów Polskich zostało założone 31-01-2012 roku i właśnie dziś obchodzi swą pierwszą rocznicę istnienia. Warto może w tym miejscu pokusić się o krótkie przypomnienie najważniejszych celów Stowarzyszenia z analizą poczynionych dla ich realizacji działań.
Główne cele Stowarzyszenia to:
- Promocja, rozwój i wspieranie florystyki,
- Integracja środowiska florystycznego,
- Upowszechnianie, podtrzymywanie i rozwijanie florystyki w regionach,
- Propagowanie wiedzy z zakresu florystyki wśród młodzieży i w innych grupach społecznych,
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności florystycznych,
- Odkrywanie i wspieranie talentów florystycznych,
- Organizowanie konkursów i wystaw oraz wspieranie innych organizatorów,
- Działalność wspomagająca rozwój małej i średniej przedsiębiorczości w tym przedsiębiorczości rodzinnej m.in. poprzez dążenie do wprowadzenia ustawy o rynkach hurtowych,
- Krzewienie kultury i podtrzymywanie tradycji wręczania kwiatów,
- Podtrzymywanie tradycji, folkloru i sztuki florystycznej,
- Działanie na rzecz integracji florystyki europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między florystami,
- Popularyzacja florystyki w mediach,
- Działalność charytatywna.
Jakie cale Stowarzyszeniu udało się zrealizować?
Bardzo wiele?
I to dzięki ogromnej determinacji do działania ze strony założycieli Stowarzyszenia i wciąż powiększającego się grona członków (obecnie ok. 350 członków).
To świadomość i głębokie przekonanie o możliwości poprawy sytuacji branży florystycznej wyzwoliła w członkach Stowarzyszenia ogromne pokłady energii przekładające się na konkretne działania, wśród których należałoby przytoczyć:
– organizację akcji wręczania kwiatów na imprezie Narcyzy 2012 w Raciborzu,
– dekoracje sceny i wręczenie 20 bukietów podczas Świętojańskiej Nocy Szlagierów Śląskich,
– udział w ?50-leciu Radia Kielce?,
– udział w Gali Kobiet Sukcesu Śląska,
– organizacji pokazu Show kwiatowe – ?Moda w kwiatach-kwiaty w modzie?,
– organizacji Pokazu Ślubnego w Turzy Śląskiej,
– nawiązanie współpracy z telewizją TVS, za pośrednictwem, której dziennikarze wręczali kwiaty mieszkankom Katowic z okazji Dnia Kobiet ,
– stworzenie dzięki współpracy z TVS cyklicznego programu ?Radio Silesia?,
– współorganizacja wyjazdu na Floriadę i do Keukenhof,
– organizacja wyjazdu na targi IPM ESSEN dla członków Stowarzyszenia,
– współorganizacja wielu pokazów florystycznych na terenie całej Polski,
– wprowadzenie akcji promowania różnych gatunków kwiatów pn. ?Weekend z wybranym kwiatem w promocyjnej cenie?, dzięki której każdy kolejny miesiąc roku promował określony gatunek roślin,
– pozyskanie prestiżowych członków wspierających, m.in. Smithers – Oasis Germany GmbH, Śląskie Centrum Florystyczne, Canea, Śląska Giełda Kwiatowa, Euro Florist, Florum, E-florystyka, Ambasada Urody Femme, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Kwitnące Horyzonty, Portal Florystyczny i wiele innych,
– wyłonienie przedstawicieli regionalnych Stowarzyszenia i rozdzielenie zadań, co pozwoli aktywniej działać w rejonach i szybciej reagować na pojawiające się problemy,
– rozpoczęcie walki z detalem, sprawniej przeprowadzane akcje promocyjne,
– rozpoczęcie akcji mającej na celu spójność działań hurtowników, ogrodników i detalistów.
Nie sposób przytoczyć wszystkich działań SFP. Może jednak warto zasygnalizować o ostatnim osiągnięciu. Otóż podczas ostatniego wyjazdu do Essen Zarządowi Stowarzyszenia udało się nawiązać współpracę z FDF Stowarzyszeniem Niemieckich Florystów oraz z międzynarodową organizacją zrzeszającą europejskie stowarzyszenia florystyczne FLORINT, co niewątpliwie wpłynie na zunifikowanie rynku florystycznego w Polsce i pozwoli promować działania Stowarzyszenia Florystów Polskich na rynku Międzynarodowym.
?i co dalej?
Środowisko florystyczne to kopalnia kreatywności, zbiór wyjątkowych, ciekawych jednostek. Jednak w obliczu sytuacji rynkowej środowisko to potrzebuje pomocy, działań, konsekwentnego brnięcia do przodu przez gąszcz problemów. Dlatego oprócz konieczności ciągłego kontynuowania już rozpoczętych działań (bo tylko konsekwencja w działaniu może przynieść zamierzone efekty) istnieje szereg akcji zaplanowanych na rok 2013, np. zawarcie umów o współpracy z w/w organizacjami międzynarodowymi, rozszerzenie działań i pobudzenie aktywności w ośrodkach regionalnych, pozyskanie ambasadorów dla Stowarzyszenia, wprowadzenie cyklu szkoleń biznesowych w życie i wiele innych.
Mamy nadzieję, że nie zabraknie nam wszystkim sił i determinacji we wspólnym dążeniu do poprawy sytuacji rynku florystycznego w naszym kraju.
Zarząd Stowarzyszenia Florystów Polskich